چگونه دین و زندگی را برای کنکور مطالعه کنیم ؟

  10 دی 1395    موضوعات: مشاوره کنکور سراسری 

دین و زندگی را چگونه برای کنکور مطالعه کنیم؟ : یکی از سوالاتی است که بسیاری با ان مواجه هستند. دین و زندگی یکی از درس هایی است که شما مجبورید آن را بالا بزنید. دلایل زیادی برای آن وجود دارد. یکی این که مانند درس های عربی و زبان یک زبان خارجی نیست! در ضمن نسبت به ادبیات هم ساده تر است. پس فقط باید با روش مطالعه ی درست آن را در کنکور بالا بزنید. پایین زدن درسی همانند دین و زندگی در کنکور نتایج بدی برای کنکور شما خواهد داشت. بنابراین از امروز برای مطالعه دین و زندگی روش جدیدی قرار دهید و خود را ملزم بدانید که این درس را بالا بزنید. با گروه آموزشی لیموترش همراه باشید.

روش مطالعه ی دین و زندگی برای کنکور

خب ابتدا بیایید اصول اولیه ی مطالعه را با هم فرا گیریم. باید بدانید که برای مطالعه ی دین و زندگی بهترین مرجع خود کتاب است و این دلایل مختلفی دارد. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که کتاب را نخوانده به کتاب کمک آموزشی در این درس مراجعه می کنند سریعا کتاب کمک آموزشی را کنار گذاشته و ابتدا با کتاب شروع کنید.

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود که کتاب ارجحیت خود را داشته باشد . مهمترین روش در خواندن دین و زندگی نقش بندی درس ها در ذهن شماست. شما زمانی که درس ها را از روی کتاب می خواند جایگاه آیات به مرور و با تکرار در ذهن شما ثبت می شود. حافظه ی تصویر مدت بیشتری در ذهن مانده و زمان پاسخگویی به شما را افزایش می دهد. شما اگر چیزی را مشاهده کنید خیلی به ندرت پیش می آید که آن درس را فراموش کنید. این حس دیداری با کتاب درسی بیشتر همراه است. زیرا هم حجم کمی دارد و هم شما چندین سال با همین کتاب ها سر و کار داشته اید و پیش زمینه تصویری از آن ها دارید.

دلیل دیگر این که سوالات کنکور از کتاب درسی و مفاهیم آن طراحی می شوند. شما با خواندن کتاب های کمک آموزشی و نخواندن کتاب درسی روش فکر کردن روی آیات و تفحص را به حفظ تبدیل می کنید. شما باید خود ابتدا کتاب را بخوانید جملات کتاب را با آیات مرتبط کنید و با این روش ذهن خود را اماده ی کنکور کنید. در ادامه نیز با مراجعه به کتاب های کمک آموزشی مفاهیمی که خود درک نکرده اید را متوجه می شوید و دلیل این که این مفاهیم را درک نکرده اید را فهمیده ذهن خود را فعال می کنید.

مراحل مطالعه دین و زندگی با کتاب درسی

تا اینجا به این نتیجه رسیده ایم که مطالعه ی کتاب درسی بسیار مهم است و بدون کتاب درسی شما نمی توانید درصد خوبی را به دست آورید. حال باید ببینیم چگونه باید کتاب درسی را مطالعه کنیم.

مراحل مطالعه:

  1. مطالعه ی گذرای کامل هر درس
  2. مطالعه ی بخش بخش و با دقت هر درس
  3. ارتباط بین بخش ها با آیات
  4. ارتباط بین بخش های مختلف با استفاده از آیات و مفاهیم آن ها
  5. مطالعه ی دوباره ی گذرای درس

شما با این ۵ مرحله به راحتی می توانید به سوالات دین و زندگی پاسخ دهید.

ویژگی اصلی این ۵ مرحله این سات که شما با مرور در ابتدا و انتها خود، مفاهیم یاد گرفته را خواهید فهمید و به قدرت این روش پی خواهید برد. حال به بررسی هر یک از بخش های می پردازیم.

چگونه شیمی را ۱۰۰ بزنیم؟

۱- مطالعه ی گذرای کامل هر درس

ابتدا از اول تا انتهای درس را به صورت کامل بخوانید. در این مرحله نیاز به ورود به جزئیات نیست. هدف از این مرحله یافتن هدف و موضوع کلی و شکل گیری اولیه ی درس در ذهن شماست.

۲- مطالعه ی بخش بخش و با دقت هر درسچگونه دین و زندگی را برای کنکور مطالعه کنیم ؟

در این مرحله هر یک از بخش ها را به صورت دقیق و نکته به نکته بخوانید. در این روند هیچ نیازی نیست که شما با  آیات اول درس بخش را مرتبط کنید اما اگر آیه ای در بین مطلب بود می توانید به راحتی مفاهیم را یکی کرده و دلیل را بیابید. حتما در این روش جایگاه آمدن آیه را در ذهن بسپارید و به همین ترتیب حافظه ی تصویر خود را تقویت کنید.

۳- ارتباط بین بخش ها با آیات

پس از مطالعه ی حال نوبت آن است که آیات ابتدای درس را با بخش های مختلف درس مرتبط کنید. با این کار شما هم مفاهیم آیات را درک کرده و هم این که متن را به صورت مفهومی درک کرده و در حافظه ی بلند مدت شما خواهد ماند.

 

۴- ارتباط بین بخش های مختلف با استفاده از آیات و مفاهیم آن ها

حال وقت آن است که به همه چیز به صورت یک درس بنگیرد. و دلایل نویسنده را برای کنار هم قرار دادن این آیات و مطالب در کنار هم را بیابید. این باعث تفکر بیشتر شما و درک عمق تر مطالب شده و مدت به خاطر سپاری شما افزایش می یابد.

 

۵- مطالعه ی دوباره ی گذرای درس

حال وقت آن است برای بار آخر به صورت گذرا درس را بخوانید در این مرحله به صورت مسلط به درس نگاه خواهید کرد و مرور دوباره ای را انجام خواهید داد.

بعد این مراحل می توانید به کتب آموزشی مراجعه کنید و در صورتی که نکاتی را در نیافته اید دلیل آن بیابید و تسلط خود را کامل کنید.

 

 

امیدواریم این مطلب نیز به شما در کنکور کمک شایانی کند. برای مشاوره ی اختصاصی می توانید به مطلب مشاوره ی کنکور مراجعه کنید.

 راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون های لیموترش

گروه آموشی لیموترش، بهترین برگزارکننده آزمون آنلاین زیست در کشور

cta

ctat

ctam


ارسال یک نظر

سه × 5 =