چگونه شیمی را مطالعه کنیم و چگونه شیمی را ۱۰۰ بزنیم؟

  24 آذر 1395    موضوعات: مشاوره کنکور سراسری 

چگونه شیمی را مطالعه کنیم و چگونه شیمی را ۱۰۰ بزنیم؟ : یکی از سوال هایی است که بسیاری از داوطلبان کنکور با آن رو به رو هستند. مدل سوالات شیمی در کنکور طی سال های اخیر به شدت تغییر کرده است و سوالات به سمت مفهومی شدن و تسلط کامل پیش رفته اند. در این مقاله قصد داریم روش مطالعه ی درس شیمی را به شما بگوییم. با گروه آموزشی لیموترش همراه باشید.

برای ثبت نام در آزمون آنلاین شیمی و اطلاعات بیشتر آزمون آنلاین شیمی را مطالعه کنید.

چگونه شیمی را مطالعه کنیم – اهمیت درس شیمی در کنکور

اول بحث بهتر است در مورد اهمیت درس شیمی بیشتر بدانیم. شیمی برای گروه آموزشی تجربی، به عنوان دومین درس مهم شناخته می شود و این درس برای رشته ی ریاضی فیزیک به عنوان سومین درس بعد از ریاضی و فیزیک شناخته می شود.

در رشته ی تجربی این درس بعد از زیست به عنوان درس اصلی شناخته می شود. همین موضوع باعث می شود که دانش آموزان رشته ی تجربی توجه ی ویژه ای به این درس داشته باشند. همچنین به دلیل اهمیت بالای این درس سوالات این درس به سمت دشوار شدن سو گرفته اند.

 

چگونه شیمی را مطالعه کنیم – مقدمه درس شیمی

درس شیمی یکی از درس های جذاب برای دانش آموزان است. این درس به رغم سوالات سخت، یک درس جذاب برای مطالعه است. دلیل آن نیز آزمایش ها، تصاویر و … که با تئوری در هم آمیخته و یک کتاب فوق العاده را تشکیل می دهد.

چگونه شیمی را مطالعه کنیم – مباحث کلی درس شیمی

سه بخش عمده ی درس شیمی شامل موارد زیر می باشند:

حال هر بخش را به تفصیل مورد بررسی قرار می دهیم.

بخش حفظی

بخش حفظی بیشنر شامل نظریه ها، قانون ها، ویژگی عناصر و پاورقی ها… . این بخش همانطور که مشخص است به قدرت نگه داری مطالب طولانی مدت نیاز دارد. برای همین موضوع شما باید این مطالب را به صورت مرتب مرور کنید. برای یادگیری مطالب حفظی خود از روش های مختلف به روز استفاده کنید. بین مطالب ارتباط برقرار کنید، مطالب را تجسم کنید و به گونه ای این کار را انجام دهید که در بلند مدت بتوانید این موارد را به خاطر بسپارید. شرط اصلی موفقیت در این بخش خواندن با خلاقیت و سبک نو است به صورتی که به صورت کامل بر مطلب تسلط داشته باشید. این مباحث به تکرار زیاد نیاز دارد. هر چه تکرار شما بیشتر باشد تسلط شما نیز بیشتر خواهد شد.

بخش تحلیلی

بخش دیگری که سوالاتی در شیمی را به خود اختصاص می دهد، بخش تحلیلی است. شاید بپرسید بخش تحلیلی شیمی کدام بخش ها را شامل می شود. بخش تحلیلی شیمی به بخش واکنش ها و نحوی انجام آن ها، اوبیتال ها و … مربوط می شود. این بخش ها را باید با استفاده از قدرت تحلیل خود پاسخ دهید. این بخش بیشتر به تمرین و تکرار نیاز دارد. برای شروع باید ابتدا بر این مبحث به صورت تئوری مسلط شوید و سپس تست ها و سوالات مختلف را حل کنید تا در ذهن شما اصول این نوع مسائل جای گیرد.

مثلا شما واکنش یکی سوختن و یا … را بررسی می کنید. عناصر مشابه آن را بیابید و سپس واکنش های همانند را بنویسید و مشکلات خود را پیدا کنید. به همین ترتیب شما می توانید در این مباحث تسلط خود را بالا ببرید.

در این بخش های می توانید خودتان برای خودتان سوال طرح کنید و با این روش بر هر آنچه که هست تسلط خود را بیشتر کنید.

چگونه شیمی را مطالعه کنیم و چگونه شیمی را 100 بزنیم؟

بخش تحلیل – محاسباتی

بخش مهم دیگری از شیمی بخش تحلیلی- محاسباتی است. این بخش شامل بخش ها ترمودینامیک، تعادل،گرماشیمی، قوانین گاز ها، وزن اتمی، قوانین گاز ها، معادلات واکنشی و … می شود. این نوع مسائل هم نیاز به تحلیل دارند و هم نیاز به محاسبات. در این بخش مهم این است که شما تسلط کافی داشته باشید و مفاهیم را پایه ای یاد گرفته باشید. در این بخش به شدت باید تمرین کنید و مسائل مختلف را حل کنید. سعی کنید که در حل مسائل مختلف مفاهیم را فرا گفته و به شدت توصیه می شود که قبل از دیدن پاسخ خود آن را تحلیل کنید و مشکلات خود را بیابید. یکی از مشکلات اصلی در این بخش نگاه کردن به پاسخ به سرعت است. شما باید ابتدا مسائل را تحلیل کنید و در صورتی که جواب را نگاه کردید مشکل تحلیل خود را بفهمید.

ترفند های شیمی و محاسبات سریع با تمرین زیاد به وجود می آید و خود به خود شما آن ها را فرا خواهید گرفت. پس تمرین و تمرین!

 

 

چگونه درس ریاضی را برای کنکور بخوانیم؟

چگونه شیمی را مطالعه کنیم – مطالعه ی حاشیه ها

یکی از بخش های مهم در شیمی که سوالات مختلفی از آن در کنکور های مختلف طرح شده است و طرح خواهد شد، بخش های حاشیه ای ، زیر شکل ها می باشد. این دو بخش بسیار مهم بوده و ممکن است از مفهوم این بخش های در کنکور سوالاتی طرح شود. بنابراین این بخش ها را به خوبی در ذهن خود جای دهید.

چگونه شیمی را مطالعه کنیم و چگونه شیمی را 100 بزنیم؟

فصل های از شیمی که نیاز به مطالعه ی بیشتر دارد

فصل های زیر مطالب دشوار تری را شامل می شوند و بهتر است با توجه ی بیشتر آن ها را مطالعه کرده و وقت بیشتری برای آن ها بگذارید.

امیدواریم که این مقاله به شما در بالا زدن درصد شیمی کمک شایانی نماید. برای مشاوره ی اختصاصی با لیموترش مطلب مشاوره کنکور با لیموترش را بخوانید و برای مطالعه مقالات دیگری بخش مشاوره ی لیموترش را دنبال کنید.

 

 راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون های لیموترش

گروه آموشی لیموترش، بهترین برگزارکننده آزمون آنلاین زیست در کشور

cta

ctat

ctam


ارسال یک نظر

7 − 3 =