چگونه تمرکز خود را در حین مطالعه حفظ کنیم | چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم

  09 آذر 1395    موضوعات: مشاوره کنکور سراسری 

چگونه تمرکز خود را در حین مطالعه حفظ کنیم و چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم ، یکی از مهمترین سوالاتی است که بسیاری از کنکوری ها با آن مواجه می شوند. این که ذهن همیشه به چیز هایی فکر می کند که نباید یکی از شایع ترین مشکلات برای حفظ تمرکز است. ما در این مقاله به بررسی روش های حفظ تمرکز و افزایش تمرکز خواهیم پرداخت. با گروه آموزشی لیموترش همراه باشید.
تمرکز، همانطور که بیان شد یکی از مشکلات کنکوری های می باشد. در حالت کلی تمرکز، بسیار سخت است و به طور کلی بیشترین مقداری که افراد با مهارت می توانند بر روی یک موضوع تمرکز کنند دو یا سه دقیقه است. همانطور که با این مطلب متوجه شدید خود شما هم در بسیاری از مواقع خودتان با مهارت های مختلف تمرکز خود را حفظ کرده و با دقت به درس و مطالعه می پردازید. بنابراین شما به صورت کلی این توانایی را دارید تا از حواس پرتی و عدم تمرکز دوری کنید. اما در بعضی مواقع شما هم قادر نیستید که از بعضی افکار و حواس پرتی ها دوری کنید. ما در این مقاله روش هایی برای دوری کردن از این حواس پرتی های و برگشت به تمرکز کامل را خواهیم گفت.

روش اول- نوشتن در همگامی که تمرکزتان پایین است

یکی از مهمترین روش ها برای این که تمرکز شما حفظ شود این است که در زمان هایی که افکار مختلف به شما هجوم می آورند یک کاغذ برداشته و تمام مفاهیم و نکات را یادداشت کنید. این کار باعث می شود که تمام حواس شما به درس مربوط شود ، چشم دست و فکر شما بیشتر بر روی این موضوع تمرکز می کند.
یکی از روش هایی دیگر که می تواند به بعضی از افراد کمک کند با خواندن به صورت بلند است. این باعث می شود که دهان شما هم درگیر خواندن شود و تمرکز شما بالا رود. اما این روش اکیدا در مواقع عادی توصیه نمی شود زیرا انرژی بسیاری از شما می گیرد و باعث خستگی شما می شود.

شما می تونید مقاله مشکلات برنامه مطالعاتی را از این جا بخوانید.

روش دوم – اگر کاری ذهن شما را مشغول کرده آن را بنویسید یا انجام دهید

چگونه تمرکز خود را در حین مطالعه حفظ کنیم | چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم
یکی از مواردی که ممکن است ذهن شما را درگیر خود کند، انجام دادن یک کاری است. این کار ممکن است به ذهن شما بیاید و باعث شود که تمرکز شما کم شود. یکی از روش ها این است که یک کاغذ کنار خود داشته باشید و آن کار را بر روی کاغذ یادداشت کنید . البته در صورتی که تا ۵ دقیقه از وقت شما را کار مورد نظر می گیرد بهتر است آن را همان لحظه انجام دهید اما اگر بیشت از این طول می کشد بر روی یک کاغذ بنویسید و با این کار این فکر را از ذهن خود دور می کنید و باعث می شوید که ذهن شما با تمرکز بیشتری به درس خواندن ادامه دهد.
دلیل این کار بسیار مشخص است و از بحث روانشناسی نشات می گیرد. وقتی شما یک کار را به ذهن خود می سپارید باعث می شوید که ذهن نا خوداگاه بخشی از انرژی شما را برای به خاطر سپردن و تجزیه و تحلیل آن مطلب بگذرانید. پس با یادداشت آن می توانید از این هدر رفت انرژی دوری کنید و کار خود را با تمرکز و انرژی بیشتری انجام دهید.

شما می توانید روش ۱۰۰ زدن درس فیزیک را در کنکور از اینجا بخوانید

روش سوم – سعی کنید در محیطی ساکت و بدون موبایل و … درس بخوانید

یکی از مشکلاتی که در حال حاضر بسیاری از کنکوری های با آن مواجه هستند و حتی در مقاطع بعدی نیز با آن مشکل رو به رو هستند، بحث تمرکز و استفاده از موبایل و وسایل دیجیتال است. این وسایل به نفسه وسایل بسیار مفید هستند و هیچ کس در این مورد شکی ندارد اما در صورتی که در حین درس خواندن و مطالعه در کنار شما باشد، با یک اس ام اس یا یک هشدار شبکه های اجتماعی حواس شما به کلی پرت خواهد شد و این باعث می شود چند دقیقه از وقت شما برای فکر کردن به آن موضوع و کلا حدس این که چه گفته شده و یا این که چه جوابی بدهم و یا حتی اگر خبری باشد ، به تجزیه و تحلیل خبر می پردازید. بنابراین بهتر است که برای کنکور با خود این قرار داد را بگذارید که موبایل یا در وقت استراحت و یا اخر شب استفاده می کنم. این باعث می شود که بازدهی شما به مراتب بیشتر شود.

پس از این روش ها بهتر است بدانید که این که شما تمرکز داشته باشید یک مهارت اکتسابی است که باید با تمرین و با توجه به روش های بیان شده در خود ایجاد کنید. بسیاری هستند که در محیط های شلوغ و پر سر و صدا کار خود را به خوبی و با تمرکز انجام می دهند و بسیاری هستند که در محیط در صورتی که یک صدای کوچک ایجاد شود تمرکز خود را از دست می دهند. هر دو انسان هستند اما با کسب مهارت می توان هر چیزی را انجام داد.

خلاصه ی مطالب چگونه تمرکز خود را در حین مطالعه حفظ کنیم و چگونه تمرکز خود را افزایش دهیم

به صورت کلی روش ها ی کلی افزایش تمرکز از قرار زیر می باشند:
استفاده از حواس دیگر (نوشتن )
نوشتن کاری که ذهن شما را مشغول کرده
موبایل و وسایل دیجیتال در کنار شما نباشد
تمرین ، تمرین و تمرین روش های فوق

 راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون های لیموترش

گروه آموشی لیموترش، بهترین برگزارکننده آزمون آنلاین زیست در کشور

cta

ctat

ctam

 


ارسال یک نظر

هفده − 16 =