راهکار‌های افزایش تمرکز (بروزرسانی)

  22 آذر 1395    موضوعات: مشاوره کنکور سراسری 

 

سلام بچه ها. حال و هواتون چطوره؟ امیدوارم که تو همه لحظات حال خوبی داشته باشین.گفت وگوی امروز من با شما دوستان در مورد افزایش تمرکز در جلسه امتحانه

راستش زمانی که منم در موقعیت شما بودم تمرکز در جلسه از دغدغه هام بود. یکی عطسه می کرد یکی تکون می خورد یا هراتفاقی که تو جلسه امتحان می افتاد حواسمو پرت می کرد و تمرکزم رو بهم می زد

اگر شما هم چنین مشکلی دارین مطمئن باشین که این راه حل هایی که بهتون میگم کمکتون می کنه

راهکار‌های افزایش تمرکز

راه حل اول در افزایش تمرکز

تست زدن توی محیط نسبتا با سر و صدا : تست زدن در محیط آرام و ساکت باعث می شه که شما به این وضعیت عادت کنین پس برای  این مسئله بهتره که وقتی تو خونه تست می زنید حتما یک رادیو پخش پشت در اتاقتون روشن کنید.

راه حل دوم در افزایش تمرکز 

هنگام تست زدن سوالات رو با دهان و زبان نخونید : این کار باعث میشه که هم تمرکزتون رو از دست بدین و هم سرعت تست زدن رو پایین بیارین چون خواندن سوالات با دهان باعث اضطراب میشه که همین اضطراب مخل تمرکزه و باعث میشه مثلا یه سوال رو چندبار بخونین پس سعی کنین سوالات رو با چشم و با سرعت متعادل بخونین.

راهکار‌های افزایش تمرکز

راه حل سوم در افزایش تمرکز 

بسیاری از دانش آموزان خوب ما فکر می کنند که باید به صد در صد سوالات جواب بدن درصورتی که هیچ کس توانایی صد زدن همه درسا رو نداره، شما برای هر درسی باید برنامه ریزی کنید که مثلا از هر ده سوال زیست می خواید به چند سوال جواب بدین.

راه حل چهارم در افزایش تمرکز

مسئله چهارم اینه که به محض دیدن سوالات سخت نا امید نشین و تمرکزتون رو حفظ کنین، فکری که شمارو در جلسه می تونه از ناامیدی و عدم تمرکز رهایی بده اینه که خیلی از بچه ها شبیه شمان بلکه شما از خیلیا بالاتر هم هستین

 

 

 

<<به روز رسانی جدید>>

همانطور که مشخص است تمرکز بسیار مهم بوده و از عوامل کلیدی در موفقیت به حساب می آید. به همین منظور این مقاله را به روزرسانی نمودیم تا چند نکته کلیدی دیگر را نیز متذکر شده و به شما آموزش دهیم. با لیموترش همراه باشید.

افزایش تمرکز روحی – چگونه در حال باشید!

یکی از مباحثی که ممکن شما هم به آن برخورد کرده باشید این است که در زمان یه مکانی هستید اما روحا در آن جا نیستید. ممکن است ساعت ها به معلم خود خیره باشید اما در نهایت فقط خداحافظ آن را بشنوید و یا در حال مطالعه ی درس های خود هستید به ناگاه متوجه می شوید به آینده یا گذشته سفر کرده اید. این پروسه بسیار برای شما مشکل ایجاد می کند و ممکن است در بلند مدت وقت زیادی از شما بگیرد. اما راه حل چیست؟ چه روشی را باید در پیش گرفت که این مشکل حل شود.

برای حل مشکل حواس پرتی و حضور نداشتن در حال می توانید از این ترفند استفاده کنید. به محض این که متوجه شدید نیستید به خود بگویید اینجا باش! این اینجا باش گفتن به مرور باعث می شود که تمرکز شما افزایش یافته و دیگر حواس شما به جای دیگر جذب نشود.

برای افزایش تمرکز باید بی تفاوت باشی

شاید در ابتدا منظور را درک نکرده باشید! بی تفاوت بودن را با یک مثال برای شما توضیح خواهم داد. شما فکر کنید که در حال حاضر در کلاس هستید اگر کسی از کلاس به بیرون برود دو حالت ممکن است به وجود بیاید!

۱- این که به آن نگاه کنید و حواستان از درس پرت شود!

۲- این که اصلا متوجه نشوید که خارج شده است!

همانطور که متوجه شدید حتما حالت ۲ بهتر از حالت یک است و هدف ما رسیدن به حالت ۲ می باشد. اما این به آسانی نیست. باید شما سعی کنید در هدف خود غرق شوید و به کار خود سخت مشغول شوید که حالت دو را تجربه کنید. بسیاری در محیط با بسته شدن در خانه یا … سریعا متوجه آن شده و حواسشان پرت می شود این افراد بی تفاوتی را در خود تقویت نکرده اند و همین عامل باعث از بین رفتن تمرکز آن ها می شود.

 

توجه و دقت خود را معطوف به یک چیز کنید!

ذهن انسان بسیار قوی است! شما می توانید در آن واحد به چند چیز فکر کنید! چند کار را در ذهن بیاورید و به آینده فکر کنید و …! اما متاسفانه در اکثر افراد با این چند فکری بودن تمرکز و بهره وری پایین می آید. بنابراین برای موفقیت باید سعی کنید که فقط به یک چیز فکر کنید! این همان مفهوم تمرکز است که در مورد آن نوشتیم! اما این عامل همان تعریف تمرکز است یک عامل و پایه ی اساسی برای تمرکز است و برای تاکید بر این نکته آن را به صورت جداگانه بیان کردیم.

 

افزایش تمرکز با نوشتن مطالب بر روی کاغذ

یکی از مواردی که نمیشود از آن ها چشم پوشی کرد، تفریحات است. فیلم، سریال، تلوزیون ، موبایل و … همه یک طرف و درس خواندن یک طرف دیگر! در نگاه اول انتخاب کردن بین این دو خیلی سخت است اما انتخاب واضح است! باید درس خواند! فقط برای یک سال ! شما می توانید بقیه عمر را به تفریحات بگذرانید اما نباید این یک سال را از دست بدهید. اما اگر فکر کردن به این موارد در بسیاری از موارد وقت بسیاری را دانش آموزان را تلف کرده و بازدهی آن ها را کاهش می دهد. بهترین کار این است که این موارد را روی کاعذ بنویسید و معجزه ی آن را ببنید. البته به کلی یک بعدی نبوده و تفریحات را کنار نگذارید. مثلا می توانید به خود بگویید که اگر به تراز من ۶۵۰۰ شد این بازی را برای یک ساعت انجام می دهم. به این ترتیب دیگر هیچ فکر برای شما باقی نمی ماند.

 

دیگه خستتون نمی کنم روی این چند تا راه حل کار کنین امیدوارم که جواب مطلوب رو بگیرید.

به امید موفقیت امیررضا طاهری دانشجوی پزشکی علوم پزشکی ایران

برای مشاهده ی بقیه مطالب مشاوره ای می توانید به این بخش مراجعه کنید.

سوالات خود را در کامنت های این مطلب بیان کنید تا هر چه سریع تر بخش مشاوره ی لیموترش به شما پاسخ دهد.

 راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون های لیموترش

گروه آموشی لیموترش، بهترین برگزارکننده آزمون آنلاین زیست در کشور

cta

ctat

ctam


نظرات
  • سادات آبان ۵, ۱۳۹۵ ۸:۰۴ ق٫ظ

    سلام من خیلی درس های خوندنی مثل زیست و دینی رو کند میخونم .از زیست خوندنم خیلی ناراضی هستم چون ادم بنظرم با یکبار خوندن زیست خیلی خوب مسلط نمیشه اگه میشه راهنماایم کنین چجوری زیست و بخونم ؟؟

    پاسخ
    • گروه آموزشی لیمو‌ترش آبان ۶, ۱۳۹۵ ۳:۴۱ ب٫ظ

      به کانال های تلگرامی https://telegram.me/atoooa مراجعه کنید

      پاسخ
  • fatemeh آبان ۱۲, ۱۳۹۵ ۵:۱۰ ق٫ظ

    سلام امکان داره در ازمون هفته آینده به صورت تکی شرکت کنیم ؟
    ممنون از پاسخ گویی تون

    پاسخ
    • گروه آموزشی لیمو‌ترش آبان ۱۲, ۱۳۹۵ ۹:۵۱ ب٫ظ

      بله

      پاسخ
ارسال یک نظر

9 + پانزده =