موسسه آموزشی و کنکوری لیموترش

آخرین مطالب
ALT تصویر

پرسش و پاسخ سوالات مرتبط با کنکور

پرسش و پاسخ سوالات مرتبط با کنکور

گروه آموزشی لیموترش بر خود واجب دیده با ارائه مطالب مشاوره‌ای و پاسخ به پرسش های دانش آموزان کنکوری، طی کردن مسیر تحصیل در سال کنکور را برایشان آسان تر نماید. از این رو در این صفحه هر روز مطالب جدیدی قرار خواهد گرفت.

اهمیت نیم سال دوم در سال کنکور

به نیم سال دوم که نزدیک میشویم بیشترین سوال دانش آموزان “ از الان بخونم میرسم؟” و “چطوری بخونمه؟”

اگه شما هم دنبال جواب این سوالا میگردید باید بگیم که بله هنوز هم میتونید نتیجه خوبی را کسب نمایید.

✅ اگه فارغ التحصیل هستید پیشنهاد ما به شما اینه که توی هر ۴۰ روز یک پایه رو بخونین که با روزی ۸ ساعت مطالعه مفید میتونید از پسش بربیاید.
✅ اگه دوازدهمی هستین هر ۶۰ روز یک پایه رو جمع بندی کنید.

⭕️دوازدهمی ها دقت کنند که تا قبل از شروع امتحانات خرداد بهتره که تمرکزشون روی جمع کردن پایه ها باشه. چون حین امتحانات خرداد پایه دوازدهم مرور میشه.
از اهمیت پایه ها غافل نشین چون ۷۰درصد کنکور رو به خودشون اختصاص میدن.

✅ برای شروع بهتره یک چک لیست از فصل ها و زیر مباحثشون تهیه کنید که بدونین چه مباحثی رو خوندین و چه مباحثی رو نخوندید و توی مباحثی که خوندین سطحتون چیه.

کاملا بلدید؟
نصفه بلدید؟
یا اصلا بلد نیستید؟

✅ برای دروس اختصاصی
درس هایی که حالت محاسباتی دارن بیشتر وقت خودتون رو برای تست زنی آزمونی بذارین.
منظور از تست زنی آزمونی حل کردن سوال هایی استاندارد و هم سطح با سطح دشواری کنکور است.
✳️دروسی مثل ریاضی و فیزیک میتونه سکوی پرتاب شما باشه.
چون با بررسی سوالات چند سال اخیر کنکور متوجه میشین که ریتم سوالات طرح شده اغلب در یک سطح است.
برای دروس عمومی
باتوجه به فرار بودن مباحث بهترین زمان برای خواندن دروس عمومی نیم سال دوم است.
✳️ در درس دین و زندگی از مرور آیات غافل نشوید و آیات هر درس را به صورت ترکیبی با دیگر پایه ها مرور کنید.
✳️ برای زبان انگلیسی تست زنی زمان دار، اهمیت بالایی دارد و هرچه دایره واژگان بیشتری داشته باشید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

دلیل اصلی موفقیت در نیم سال دوم، تلاش و باور کردن این زمان برای موفقیت است.

چرا با این که زیاد می خوانم به اندازه ی کافی پیشرفت نمی کنم ؟

برخی دانش آموزان با این که خیلی زیاد زحمت می کشند و حتی بیش از گذشته درس می خوانند به اندازه زحمتشان پیشرفت نمی کنند. علت این است که تمرین های آن ها هدفمند و با برنامه نیست. اگر تمرین های شما هدفمند باشد و پس از هر تمرین بازخورد سریع و معنی دار بگیرید پیشرفت بیشتری خواهید کرد.

اشتباهات خود را به نقاط قوت خود تبدیل کنید

اشتباهات خود را در آزمون ها جمع آوری نمایید، و  بر روی آن ها تمرکز کنید و آن قدر تمرین کنید تا آن ها را خوب یاد بگیرید و سپس چندین بار، در زمان های منظم و به صورت مجموعه ای و با برنامه از خودتان امتحان بگیرید. پس از بررسی آزمون متوجه خواهید شد که برخی اشتباه ها چموش و سخت جان هستند و بازهم نمی توانید به آن سوال ها پاسخ دهید. آن قدر تمرین کنید تا اشتباهات خود را به نقاط قوت خود تبدیل نمایید. با اشتباهات خود مدارا و سازش نکنید و از کنار آن ها نگذرید. اشتباهات شما بهترین فرصت برای پیشرفت شماست. اشتباهات خود را به نقاط قوت خود تبدیل کنید.

در زمان باقی مانده تا کنکور چطور برای جمع بندی برنامه ریزی کنیم؟

من رشتم تجربیه و انقدر تا حالا ریاضی نخوندم تو این زمان باقی مونده رسیده به درصد ۴۰ ۵۰ممکنه؟ 
 اگه هست چیکار کنم؟
بنظرتون کتاب و درسنامه و سوالات کنکور خیلی کمه؟

اگر ریاضی‌تون صفر هستش به شرط اینکه بقیه دروس رو تا حد خوبی مسلط باشید میشه به این درصد رسید.مباحثی که برای همچین شرایطی خوب و پر بازده هستن شامل آمار (۳ سوال که قالب ثابت دارن) احتمال (۲،۳ سوال که معمولا سوالات با قالب تکراری رو شامل میشه)دنباله (۱ سوال که معمولا با ۲‌،۳ تا فرمول مطرح شده در این فصل قابل حل هستن)مبحث مشتق و حد(اگرچه این مباحث کاملا مستقل نیستن اما یادگیری و کاربرد ساده‌ای دارن و بعد از مباحث ذکر شده اولویت دارن و حدود ۵ سوال رو به خودشون اختصاص میدن )

یک درسنامه مختصر و در عین حال کامل خیلی کمک کننده است (حتی بدون نیاز به مطالعه کتاب درسی).کتاب موج آزمون ریاضی نشر الگو تا حدود زیادی این ویژگی رو داره و با توجه به زمان محدود بهتره که منبع تستی رو سوالات کنکور قرار بدین.

در نهایت اینکه حتما حواستون باشه تا به بقیه دروستون لطمه وارد نشه و ساعت مطالعه خیلی زیادی رو صرف این درس نکنید.

برای تحلیل سوالات زیست شناسی باید چه کرد؟

یکی از دانش آموزا سوالی پرسیده مبنی براینکه تحلیل تستایی که میزنند به خصوص توی درس زیست خیلی وقت گیره و باید چه کاری انجام بدند؟

اولین چیزی که باید بهش جواب داده بشه اینه که چه تستایی و چطور باید بررسی بشند! ببینید اگه بخواییم یک تقسیم بندی ساده از تستا انجام بدیم میتونیم صورت زیر رو داشته باشیم:

✅اولین دسته تستایی هستند که شما یا نتونستین بهشون جواب بدید، یا غلط جواب دادید❌. برای بررسی این تستا باید پاسخنامه رو به طور کامل بخونید و بررسی کنید و نکات مهم ترش رو وارد کتاب کنید

✅ تستایی که درست جواب دادین ولی سر بعضی گزینه ها شک داشتید. به عنوان مثال توی تستی از شما خواسته که گزینه درستو مشخص کنید. شما با خوندن گزینه ها و مطمئن میدونید که گزینه ۲ درسته و جواب سواله ولی در عین حال نمیتونید چیزی برا رد کردن گزینه های ۱ و ۴ بیارید‼️. شما برای بررسی این سوالا مثل دسته قبل لازم نیست که تک تک گزینه هارو بررسی کنید بلکه بررسی گزینه هایی که شک داشتید یعنی گزینه های ۱و ۴ کافیه!

_ دسته آخرم تستاییه که شما مطمئن و با تسلط کامل روی گزینه ها به سوال جواب دادید و وقتی گزینه صحیح توی پاسخنامه رو نگاه میکنید میبینید که جوابتون درست بوده.

✅ برای این تستا دیگه لازم نیست پاسخنامه تشریحی رو بخونین یا نهایتا یک نگاه ۲ ۳ ثانیه ای روی پاسخنامه میندازید که نکته ای از دستتون در نرفته باشه! و وقتتون رو باید برای زدن تستای دیگه بذارید!

✅ نکته بعدی اینه که شما وقتی دارید نکات رو از توی تستا در میارید به هیچ وجه لازم نیست که تک تک نکاتی که میبینید وارد کتاب کنید! بلکه شیوه درست حاشیه نویسی توی کتاب (به خصوص برای درس زیست و تا حدی شیمس که حاشیه نویسی روش معمولشونه) اینه که شما فقط نکات خیلی مهم رو حاشیه نویسی کنید. علتشم اینه گه شما به مرور زمان نکات متوسط یا مهم رو با تست زدن و مطالعه کتاب یاد میگیرید و دیگه لازم نیست که وقت اضافی برای حاشیه نویسیشون گذاشته بشه و حاشیه نویسی فقط برای نکات خیلی مهم باید صورت بگیره.

چگونه به تسلط مطلوب در موضوعات خوانده شده برسیم؟

تاحالا شده فکر کنید چی باعث میشه با وجودی که ساعت مطالعه خوبی دارید نتونید اون تسلطی که انتظار دارید به دست بیارید!؟

این موضوع از نظر خودم یکی از مهم ترین موضوعاتیه که قابلیت بحث درموردش برای نه تنها بچه های کنکوری، بلکه کلا برای موفقیت هست. پس سعی کنید حتما با دقت و کامل بخونید هرچند یکم طولانیه و منم نهایت سعیمو میکنم که بتونم منظور و هدف رو توی این پست برسونم!

بازدهی درس خوندن خیلی مهمه و دقیقا همینه که باعث میشه ۲ نفر هردو با ساعت مطالعه برابر، اختلاف تراز بالایی داشته باشند. و مهم ترین بحث بازدهیم اینه که چطور ذهنتونو کنترل مینمایید. شما اگه میخوایید به نهایت بازدهیتون توی درس خوندن برسید، باید این توانایی رو داشته باشید که بتونید ذهنتون رو کنترل کنید یعنی نباید اجازه بدید هرچیزی وارد ذهنتون بشه و راحت از دروازه ذهنتون رد بشه بلکه باید از دروازه نگهبانی کنید.

بارزترین مثال از موردی که لزوم این کنترل رو نشون میده، دانش اموزانی هستند که تا یک اتفاقی میوفته ناامید میشند و هی به خودشون تلقین میکنند که: من قراره آزمون رو خراب کنم و هیچی بلد نیستم و …

شاید برای خودتونم پیش اومده باشه که مثلا برای یه ازمون یک هفته و نیم میخونید ولی توی هفته دوم به علت مریضی، کار توی خونه، مهمون اومدن یا هر عامل دیگه ای یکی دو روز رو از دست میدید و این افکار منفی هجوم میارند به سمتتون. اگه به این افکار اجازه بدید کنترل کارتونو به دست بگیرند و استرس شدید وارد کنند.

حتی ممکنه نتیجه ازمونتون از حالت عادیم بیاد پایین تر! برخلاف اینکه شاید ساعت مطالتون در کل حتی از ازمونای قبل بیشتر باشه. درواقع بیشتر از اینکه اون یکی دو روز درس نخوندنه بخواد بهتون ضرر بزنه این طرز فکر و چطور کنترل کردن ذهنه که نتیجه اصلی رو براتون میسازه. و همین عامله که باعث میشه یک نفر با ساعت مطالعه روزانه ۸ ساعت تراز ۵۰۰۰ بگیره ولی یکی با همون ساعت مطالعه ترازش ۷۰۰۰ باشه.

 پس حرف آخر و نتیجه گیری اینه که شما برای موفقیت علاوه بر درس خوندن، کلاس رفتن، تست زدن و … باید یاد بگیرید ذهنتون و احساساتتون رو کنترل کنید و برای این کارم مهمترین چیز بحث تمرینه و قلق خاصی نداره که بشه یک شبه این توانایی رو یاد گرفت!

مهارت آزمون دادن

بعضی از بچه‌ها هستن که با وجود تایم مطالعه خوب و حجم دروسی که مطالعه می‌کن نتیجه خوب یا متناسب با ساعت مطالعه بالاشون تو آزمون نمی‌گیرند!

خب فکر می‌کنید ایراد کار کجاست؟
– کیفیت و نحوه مطالعه؟
– سخت بودن آزمون؟
– نداشتن مهارت آزمون دادن؟

با در نظر گرفتن اینکه هر سه پرسش بالا می‌تونن دلیل این نتیجه نامطلوب باشن ولی عمدتا اشکال اساسی رو میشه توی سوال آخر جستجو نمود، یعنی نداشتن مهارت آزمون دادن!

اولین شرط نتیجه مطلوب تو آزمون اینه که مطالب مربوط به اون آزمون رو مطالعه کرده باشیم یعنی خودمونو به بودجه‌بندی آزمون رسونده باشیم ولی این به تنهایی کافی نیست!

نکته اصلی اینجاست که کاور کردن یا مطالعه بودجه‌بندی آزمون شرط لازم ولی کافی نیست! در واقع ما باید علاوه بر اون روی مهارت آزمون دادن هم کار کنیم.

شاید بشه گفت نصف کاری که باید برای گرفتن نتیجه مطلوب توی آزمون‌ها بکنیم اینه که رو خود آزمون دادن کار بکنیم. تقویت این مهارت به این صورته که آزمون‌هایی استاندارد از خودمون بگیریم و شرایط کنکور رو برای خودمون عینا بازسازی نماییم و با تحلیل دقیق این آزمون‌ها اشکالات استراتژیک و همین‌طور اشکالات مربوط به بخش هایی که مطالعه ناقص داشتیم یا به خوبی یاد نگرفتیم رو با دقت بررسی کنیم.

بررسی دلایل کندخوانی

❎برخی دانش‌آموزان با مشکل کندخوانی در مطالعه‌ی مطالب درسی مواجه هستند. دلیل آن می‌تواند برخی یا حتی همه‌ی موارد زیر باشد:

عدم تعادل مطالعاتی (دانش‌آموز نمی‌تواند بین کمیت و کیفیت مطالعه تناسب و تعادل ایجاد کند.)

روش‌های مطالعه‌ی اشتباه (دانش‌آموز شناخت خوبی از شخصیت مطالعاتی خود ندارد و نمی‌تواند روش مطالعه‌ی مناسب خود را در هر درس پیدا کند.)

?وسواس مطالعاتی (دانش‌آموز حساسیت بیش از حد در مورد یادگیری و به خاطر سپردن مطالب درسی دارد و تنها به حفظ کردن و تکرار بی‌هدف و چندین‌باره‌ی جملات و جزئی‌خوانی می‌پردازد.)

عدم توجه به ارزش سؤالی و اهمیت مباحث درسی (دانش‌آموز به دلیل نداشتن آمار و اطلاعات کافی و تحلیلی در مورد بودجه‌بندی و تیپ‌بندی سؤال‌های کنکور و بارم‌بندی امتحانات مدارس نمی‌تواند مطالب درسی را اولویت‌بندی کند.)

توجه بیش از حد به نتیجه‌ی امتحان (دانش‌آموز بیش از حد لازم نسبت به گرفتن نمره‌ی کامل در مدرسه و داشتن تراز بالا در آزمون حساسیت نشان می‌دهد و این مورد باعث دوباره‌خوانی و تکرار زیاد و غیر ضروری مطالب درسی و درنهایت ایجاد استرس می‌شود.)

نداشتن انگیزه‌ی کافی برای مطالعه (دانش‌آموز در مورد امتحان و کنکور سراسری ذهنیت منفی دارد و آن را بسیار دشوار تصور می‌کند و رسیدن به نتیجه‌ی ایده‌آل را غیر ممکن می‌داند و این مورد باعث بی‌انگیزه شدن و کند بودنش در مطالعه می‌شود.)

❎ راهکارهای زیر برای رفع کندخوانی و بهبود سرعت مناسب مطالعه مؤثر خواهند بود:

برای ایجاد تعادل مناسب بین کمیت و کیفیت مطالعه نباید آن‌قدر مطالعه‌ی جزئی و کند داشته باشید که حجم پیشروی مطالعه‌ی مطالب کم باشد و نه آن‌قدر استرس تمام کردن مطالب را داشته باشید که سرسری مطالعه کنید؛ البته باید در نظر داشته باشید که همواره دانش‌آموزان سخت‌کوش با ساعت مطالعه‌ی بالا موفقیت بیش‌تری کسب کرده‌اند.

❎ روش‌های مطالعه‌ی خود را تصحیح کنید. برای بهبود آن توجه به موارد زیر می‌تواند تأثیرگذار باشد:

تنها به حفظ کردن مطالب نپردازید، سعی کنید مطالعه‌ی مفهومی و تحلیلی داشته باشید.

مطالب درسی را از طریق حل مسئله یاد بگیرید (به‌ویژه در درس‌هایی مانند ریاضی و فیزیک).

از کلی‌خوانی شروع کنید و به‌تدریج روی جزئیات مطالب کار کنید و تسلط خود را افزایش دهید.

محدوده‌ی زمانی مشخص کنید. مطالب درسی را بین چند وعده‌ی مطالعاتی تقسیم کنید.

تمرکز حواس داشته باشید. افکار مزاحم را روی برگه یادداشت کنید و کم کم آن‌ها را از ذهن خود حذف کنید.

برای درس‌هایی که برای شما دشوارند زمان مطالعه‌ی کوتاه و مفید داشته باشید. هر زمان متوجه شدید که مطالعه‌ی شما بازدهی ندارد ادامه ندهید یا استراحت کوتاهی داشته باشید یا درس دیگری را مطالعه کنید.

اعتماد به ‌نفس داشته باشید و توانایی‌های خود را باور کنید و ویژگی‌های مثبت خود را ببینید.

اطلاعات و آمار خود را در مورد بودجه‌بندی‌ها و ویژگی‌های مباحث درسی افزایش دهید.

ذهن آرام داشته باشید و به نتیجه‌ی امتحان فکر نکنید.

ذهنیت مثبت داشته باشید. امتحان و کنکور سخت نیست. به جای این افکار مهارت درس خواندن خود را افزایش دهید. سعی کنید ابتدا با خودتان رقابت کنید و نسبت به خود پیشرفت درسی داشته باشید.

عادتهای موثر برای مطالعه موثر در روزهای کنکور

با کمی آمادگی سازی می توانید کاری کنید تا در مطالعاتتان موفق باشید.
سعی کنید عادات زیر را در خود پرورانده و به آنها احترام بگذارید :

✅ مسئولیت امور خود را به عهده بگیرید
بدانید که برای موفق شدن شما باید در مورد اولویت‌ها، سرمایه زمان⌛️و منابع خود تصمیم قاطع بگیرید.
در مورد اصول کلی و اینکه چه چیزی با ارزش است خودمحور باشید
اجازه ندهید که دوستان و اطرافیانتان به شما دیکته کنند که چه چیزهایی برای شما مهم و چه چیزهایی مهم نیست.

✅ امور ضروری را اول قرار دهید
از اولویت بندی هایی که برای خود تعیین کرده اید پیروی کنید و اجازه ندهید دیگران، یا سایر علایق و تمایلات شما را از اهدافتان دور کنند.
زمانها و مکانهای پربازده(Productive) خود را شناسایی کنید.صبح، بعد از ظهر یا شب؟??
مکانهایی را پیدا کنید که در آن بتوانید به حداکثر توان خود در تمرکز و کارایی دست یابید. اگر این مکانها محدودند آنها را برای مشکل ترین مطالعاتتان اولویت بندی کنید.

✅خود را در موقعیت برد-برد ببینید
وقتی شما به بهترین نحو در کلاس درس شرکت می کنید، خودتان، همکلاسی ها و حتی خود استاد از آن سود می برد. در این شرایط نمرات بهتر شما می تواند به کارایی بالای شما صحه گذارد.

✅ اول دیگران را درک کنید بعد سعی کنید تا خود درک شوید
وقتی با استاد راهنمای خود کاری دارید(در مورد نمره، مهلت برای ارائه تکالیف و …) اول خود را جای او بگذارید و از خود بپرسید که بهترین نحوه صحبت با من در این شرایط چگونه می تواند باشد.
به دنبال راه‌های بهتر برای حل مشکلات باشید
برای مثال، اگر دروس خود را نمی فهمید فقط به مطالعه مجدد آن بسنده نکنید، کارهای دیگری بکنید! مثلا با استاد خود مشورت کنید، از همکلاسیها یا گروه های درسی بپرسید و …
و همیشه خود را در موقعیت مبارزه قرار دهید.
بخشهایی از این نوشته بر اساس نوار سخنرانی استفان کاوی در مورد هفت عادت افراد واقعا موثر می باشد.

توصیه مشاوره ای لیمویی

۱- احساساتتان را بیان کنید.
هیجانات و احساساتی که سرکوب یا پنهان شده باشند به بیماری‌هایی نظیر ورم معده، زخم معده، کمر درد و درد ستون فقرات منجر می‌شوند.
سرکوبی احساسات به مرور زمان حتی می‌تواند به سرطان هم بیانجامد. در آن زمان است که ما به سراغ یک محرم می‌رویم و رازها و خطاهای خود را با او در میان می‌گذاریم! گفتگو، صحبت کردن، کلمات وسیله درمانی قدرتمندی هستند.

۲- تصمیم‌گیری کنید.
افراد دو دل و مردد دچار دلهره و اضطراب هستند. دو دلی و بی‌تصمیمی باعث می‌شود که مشکلات و نگرانی‌ها روی هم انباشته شوند. تاریخ انسان بر اساس تصمیم‌گیری‌ها ساخته شده است. تصمیم‌گیری دقیقاً به معنی چشم‌پوشی آگاهانه از بعضی مزایا و ارزش‌ها برای به دست آوردن بعضی دیگر است.
افراد مردد در معرض بیماری‌های معدی، دردهای عصبی و مشکلات پوستی قرار دارند.

۳- به دنبال راه حل‌ها باشید.
افراد منفی، مشکلات را بزرگ می‌کنند و راه حل‌ها را نمی‌یابند. آن‌ها غم و غصه، شایعه و بدبینی را ترجیح می‌دهند. روشن کردن یک کبریت بهتر از تاسف خوردن از تاریکی است. زنبور، موجود کوچکی است اما یکی از شیرین‌ترین چیزهای جهان را تولید می‌کند. ما همانی هستیم که می‌اندیشیم. افکار منفی باعث تولید انرژی منفی می‌شوند که آن‌ها نیز به نوبه خود تبدیل به بیماری می‌گردند.

۴- در زندگی اهل تظاهر نباشید.
کسی که واقعیت را پنهان نگاه می‌دارد، تظاهر می‌کند و همیشه می‌خواهد راحت و خوب و کامل به نظر دیگران برسد، در واقع بار سنگینی را بر دوش خود قرار می‌دهد. مثل یک مجسمه برنزی با پایه‌های گِلی. هیچ چیز برای سلامتی بدتر از نقاب به چهره داشتن و زندگی کردن با تظاهر نیست. این گونه افراد زرق و برق زیاد و ریشه و مایه اندکی دارند و مقصد آن‌ها داروخانه، بیمارستان و درد است.

۵- واقعیت‌ها را بپذیرید.
سرباز زدن از پذیرش واقعیت‌ها و عدم اتکاء به نفس، ما را از خودمان بیگانه می‌سازد. هسته اصلی یک زندگی سالم، یکی بودن و رو راست بودن با خود است. کسانی که این را نمی‌پذیرند، حسود، مقلد، مخرب و رقابت طلب می‌شوند. پذیرفتن انتقادها، کاری عاقلانه و ابزار درمانی خوبی است.

۶- اعتماد کنید.
کسانی که به دیگران اعتماد ندارند نمی‌توانند ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنند و نمی‌توانند رابطه پایدار و عمیقی با دیگران به وجودآورند!

گوشه ای از کتاب : هنر تندرست ماندن

چهار_اصل_سلامت

?شادی، احترام، امنیت و آرامش

?این چهار اصل نشانه داشتن تن و روان و زندگی سالم است.
ارتباط خود را با کسانی که این چهار عنصر حیاتی شما را تحقیر یا تضعیف می کنند، کم کرده یا به مرور فاصله بگیرید حتی اگر نزدیکترین کسان شما باشند.

اگر با کسی از گفتن یک حرف بترسید که روزی از آن سواستفاده کند؛ امنیت ندارید! از این گونه آدمها فاصله بگیرید.

اگر نزد کسی میروید که تا شما را میبیند؛ می‌نالد؛ انرژی روانی و شادی شما را میگیرد، از او فاصله بگیرید.

روابط آزار دهنده بیماری می‌آفرینند، زیرا حداقل یکی از چهار اصل سلامت را از بین می‌برند.

سلامتی بر سنت و هنجار مقدم است. سنتهایی که حفظ کردید دردها و بیماریهای شما را تسکین نمی‌دهند.
خود را از قید افکار و باورهای آزار دهنده رها کنید.

هیچ کس در هیچ کجا چمدانی همراهش نیست که پر از حال خوب برای ما باشد و آن را به ما سوغات بدهد .
حال خوب از درون ما می آید .
مهم این است که با توجه به داشته هایمان حال خوب را برای خودمان ایجاد کنیم .
مهم اینست که شادی های کوچک را برای خود بسازیم و از آنها احساس رضایت کنیم .
گاهی با یک بستنی قیفی ، با یک پیاده روی همراه با موزیک دلخواه ، با دیدن یک فیلم کمدی و …
می توانیم حال خوب را به خودمان هدیه کنیم .
مهم این است که بخواهیم حال خوب داشته باشیم و حس قربانی به خودمان نگیریم!
به همین سادگی …
زندگی همین لحظه هاست …

‍ ? تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت با ۸ کار ساده

اولین نکته برای داشتن یک حافظه خوب، تمرکز می باشد. برای اینکه اطلاعات در مغز شما بهتر حک شوند، باید بهتر تمرکز نمایید. نکاتی را که میتوانند در این امر [تقویت حافظه] به شما کمک کنند در زیر مشاهده مینمایید

تمرکز کردن
یکی از دلایل اینکه چیزی خوب در ذهن شما ثبت نمیشود، انجام همزمان چندین کار می باشد. بر روی کاری که انجام میدهید تمرکز کنید و همزمان با آن کار دیگری را شروع نکنید. این مساله به این دلیل اهمیت دارد که مغز برای ثبت صحیح و کامل اطلاعات به زمان نیاز دارد. اگر اطلاعات به درستی در مغز یا حافظه ثبت نشوند، نمیتوانید آنها را کامل به یاد بیاورید.

بو کشیدن، لمس کردن، مزه کردن ، شنیدن و دیدن
اینها حواس پنجگانه ای هستند که زندگی بدون آنها بسیار دشوار خواهد بود ولی هرچه تعداد حواس بیشتری را هنگام به خاطر سپردن چیزی درگیر کنید، آن چیز را بهتر به خاطر خواهید سپرد. برای همین اگر میخواهید نام کسی را که برای اولین بار او را ملاقات میکنید به خاطر بسپارید، به چشمان او نگاه کنید (حس بینایی ) و نام وی را زیر لب تکرار کنید ( تکرار شنوایی ) و سپس با وی دست دهید ( حس لامسه).
هر چه بیشتر از حواس ۵ گانه استفاده کنید، حافظه شما راحت تر کار خود را انجام خواهد داد.

تکرار کردن
یکی از روشهایی که قطعا با آن آشنا هستید، تکرار کردن است. بسیاری از افراد برای به خاطر سپردن چیزی آن را مدام تکرار میکنند. این کار باعث میشود تا اطلاعات برای مدت طولانی تری در حافظه شما باقی بماند.

بخش بخش کردن
یک عدد ده رقمی را تصور کنید، برای مثال کد ملی یا شماره موبایل! بجای اینکه آن را به صورت عدد به عدد و یا یک عدد واحد به خاطر بسپارید، آن را به سه (چند) عدد بخش کنید. به عنوان مثال ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ را میتوان اینگونه بخش کرد : ۷۸۹۰-۴۵۶-۱۲۳ به این ترتیب ذهن راحت تر میتواند آن را به خاطر بسپارد. این مساله در مورد جملات نیز صدق میکند. هنگامی که میخواهید جمله ای را به خاطر بسپارید، آن را به بخشها و جملاتی کوچک تر بخش کنید و هر بخش را جداگانه حفظ کنید.

سازماندهی کردن
مغز علاقه زیادی به سازماندهی اطلاعات دارد. برای همین است که کتابها فصل بندی میشوند و برای مقاطع تحصیلی، سرفصل درسی ارائه میشود. سازماندهی اطلاعاتی که میخواهید آنها را به خاطر بسپارید کمک بسیار زیادی به حافظه شما خواهد کرد. هرچه اطلاعات را دقیقتر به مغز ارائه دهید، مغز نیز آنها را دقیقتر به خاطر شما خواهد آورد.

از تکنیکهای تقویت حافظه استفاده کنید
تکنیکها و روشهای زیادی برای تقویت حافظه ابداع شده اند ولی تمام آنها در یک چیز مشترک هستند: کمک میکنند تا اطلاعات پیچیده را از طریق تصویر سازی، مخفف سازی، منظوم سازی ( شعر ) و آهنگ بهتر به خاطر بسپاریم. برای مثال در علوم پزشکی، دانشجویان باید نام استخوانهای بدن را حفظ کنند یا اینکه علائم مشخص یک بیماری خاص را به خاطر داشته باشند. در این موارد میتوان حروف نخست بیماری و علائم مهم آن را مرتبط کرد. در آینده به تفصیل تکنیکهای متفاوت تقویت حافظه را با شما در میان خواهیم گذاشت.

از روشی که برای شما راحت تر است استفاده کنید
هر فرد شیوه ای منحصر به فرد در یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات دارد و اینطور نیست که یک شیوه در تمام شرایط مناسب باشد. باید برای شرایط مختلف از شیوه های مختلف استفاده کرد. سعی کنید از روشی که مناسب شخص شما است استفاده کنید، حتی اگر این روش برای سایر افراد سخت و دشوار باشد و یا خوب جواب ندهد. شما خودتان بهتر از شرایط و تواناییهای خود آگاهی دارید. مثلا بعضی ها با نوشتن روی کاغذ مطالب جدید را بهتر یاد میگیرند و بعضی دیگر با ضبط کردن صدای خودشان و گوش دادن به آن، این کار را انجام میدهند.

ارتباط برقرار کنید
هنگامی که چیز جدیدی یاد میگیریم، اغلب فراموش میکنیم که بین اطلاعات جدید و قدیمی رابطه برقرار کنیم. تحقیقات نشان میدهند که وقتی بین اطلاعات جدید و قدیمی ارتباط برقرار میکنیم، حافظه آنها را با قدرت بیشتری ذخیره خواهد کرد و هر دو موضوع بهتر و دقیقتر در ذهن شما باقی خواهند ماند. اطلاعات جدید را مانند حلقه های زنجیر به اطلاعات و تجربیات قدیمی تر متصل کنید.

به نظر میرسد با افزایش سن، حافظه کارایی خود را از دست میدهد؛ ولی در حالت معمولی نباید چنین اتفاقی بیافتد. با استفاده از این ۸ تکنیک ساده میتوانید حافظه خود را در هر زمان و هر سن تقویت کنید.

علت نتیجه نگرفتن در آزمون ها چیست؟

وسواس مطالعاتی
شاید با وجود ۱۰ ساعت مطالعه در روز باز هم به برنامه آزمون نرسید . این موضوع عجیب نیست و دلایل زیادی دارد.
چه عاملی دانش آموز را کلافه میکند ؟
اغلب دانش آموزان تجربه ی گیر افتادن در چنین مواقعی را دارند. نمیدانید واقعا باید چکار کنید ؟ کوهی از درسهای نخوانده پیش رویتان است . کارهای عقب افتاده زیادی دارید و این موضوع حسابی شما را کلافه میکند تا جایی که حتی قدم از قدم بر نمیدارید و گرفتار یک گیجی و نابسامانی فلج کننده میشوید
یکی از عواملی که باعث وسواس مطالعاتی میشود کندخوانی است : من تا این صفحه رو کامل یاد نگیرم رد نمیشم.
برای اینکه با وسواس در مطالعه مقابله کنید، راهکار های ساده ای وجود دارد:

۱.بالا بردن قدرت تشخیص نکات مهم

مطمئنن تو هر فصل از کتاب درسی مباحثی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار هستن و طراحان سوالات کنکور سراسری توجه بیشتری به این مباحث دارن. شما باید به جای تکرار مطالب حاشیه ای تمرکز خودتون رو بر روی این مباحث مهم بذارید و با مرور این بخش های مهم کلیت هر فصل رو برای خودتون بازیابی کنید.

۲.خلاصه نویسی و حاشیه نویسی

خلاصه نویسی به شما کمک میکنه با دقت و تمرکز بیشتری مباحث رو مطالعه کنید و همواره به دنبال پیدا کردن مهم ترین و کلیدی ترین مباحث باشید. در کنار خلاصه برداری، حاشیه نویسی هم میتونه تاثیر به سزایی در مطالعه شما داشته باشه. حاشیه نویسی برای درس هایی مثل زیست شناسی و شیمی میتونه خیلی مفید باشه. این دو از بهترین ابزارها برای مرور سریع شما در هر درسی خواهند بود که در آزمون های جامع و همچنین دوران جمع بندی کمک زیادی به شما خواهند کرد.

۳.تست زدن و حل نمونه

تست زدن هم به تسلط شما کمک میکنه و هم به شما نشون میده کدوم مباحث از درجه اهمیت بیشتری برخوردار هستن. بنابراین به شما توصیه میکنیم به جای تکرار کردن مباحث زمان خودتون رو به تست زنی اختصاص بدید. حتما در نظر داشته باشید که تست های مهم و تستهایی رو که اشتباه پاسخ میدید رو علامت دار کنید تا با زدن مجدد اونها نکات مهم برای شما مرور بشن.

۴.اعتماد به خود

به خودتون اعتماد داشته باشید و با جرئت به خودتان بگید که من این مطلب رو یاد گرفتم و دیگر نیازی به دوباره خوندن اون نیست و اگر خیلی شک داشتید، میتونید سوالاتی مطرح کنید در مورد موضوع و اگر به اون ها جواب دادید نشون میده مطالب رو خوب یاد گرفتید و نیاز به مطالعه مجدد نیست.

دلیل پرخاشگری کنکوری ها و رفتار والدین

در بین آنها دیده می شود که آنها تا قبل دوره دبیرستان همیشه جزء شاگردان برتر بوده اند ولی با وارد شدن به دوره دبیرستان کم کم افت نموده و به هر بهانه ای شروع به پرخاشگری و قهر و تهدید خانواده به ترک تحصیل، می کنند.

برای کاهش پرخاشگری آنان چه باید کرد!
دانش آموزان طبیعی از نظر رفتاری، در سال پایان دبیرستان بخاطر رقابت سخت کنکور از لحاط روانی به هم ریختگی فراوانی دارند چه رسد به افرادی که سابقه روانی مشکل دارهم داشته باشند.

اضطراب و استرس یکی از مؤلفه های روانشناختی است که داوطلبان با آن روبرو می شوند؛ یکی دیگر از معضلات خشم درونی است که در داوطلب به وجود می آید و خویش را در قالب پرخاشگری نسبت به اطرافیان، گوشه گیری، یاس، نومیدی و غیره نشان می دهد.

والدین باید نسبت به فضای ذهنی داوطلب اگاهی داشته باشند، برای این که او در حال گذراندن شرایط سختی است؛ داوطلب در ایام کنکور در حال انجام کاری روتین و تکراری است که هیچ تضمینی برای نتیجه آن وجود ندارد.

پرخاشگری کنکوری‌ها

اگر صفر تا صد یک امر دست شخص باشد فشار روانی کمتری را تحمل می کند، ولی در مورد کنکور چنین نیست؛ زیرا داوطلب هیچ شناختی از سایر رقبا ندارد و این امر سبب می شود او بطور دایم نگرانی را با خویش یدک بکشد و علایم روانشناختی من جمله پرخاشگری متوجه داوطلب شود، البته مکانیسم عمل داوطلبان در در برابر ناکامی یا حس ناکامی متفاوت است.

ناکامی به این معنی است که شخص از رسیدن به چیزی مایوس شده و مکانیسم آن بیش تر خشم است، ولی در حس ناکامی عکس العمل شخص متفاوت است؛ حرف نزدن با اطرافیان، گوشه گیری، پرخوری، پرخاشگری، حساس شدن و گریستن من جمله عکس العمل هایی است که این اشخاص برای نشان دادن فشاری که بر آنها وجود دارد نشان می دهند.

متأسفانه یک داوطلب علاوه بر این که برای کنکور مطالعه می کند باید در مورد شیوه درس خواندن، برنامه ریزی و میزان پیشرفت خویش پاسخگوی اطرافیان هم باشد؛ این امر داوطلب را دچار آشفتگی می کند که چطور باید پاسخگوی سوال های دیگران باشد.

والدین باید در این وضعیت تنها نقش یک حمایتگر را داشته باشند و بصورت کاملاً محبّت آمیز به اطرافیان خویش بگویند که در مورد فرآیند مطالعه کنکور با فرزندشان صحبت نکنند، برای این که ارائه راه حل برای یک داوطلب کنکوری به وسیله اطرافیان بیش از این که مفید و موثر باشد سبب نا آرامی و آشفتگی او خواهد شد.

پرخاشگری نوجوانان

قیاس مداوم فرزندان آن هم از بچگی با بچه های بستگان، دوستان و حتی هم بازی های مهد کودک شان سبب می شود که آنها در نوجوانی باتوجه به سرخوردگی ناشی از قیاس و رقابت دایم، بی اندازه معمول زودرنج و خشمگین باشند.

خوب است بدانید کودکان هنگامی که نمی توانند فاصله خودشان را با افردی که پدر و مادر با آنها مورد قیاس قرار میدهند ، پر کنند، حس شکست و طرد شدگی خواهند کرد؛ حس ناخوشی که آغاز آسیب های روانی زیادی است؛ بدین ترتیب به جای قیاس فرزندان تان با بقیه، به استعدادهای آنها و علائق شان توجه نموده و احترام بگذارید.

با این کار اعتماد به نفس فرزندان تان رشد نموده و تقویت آنها در مسیری که دوست دارند، سبب شکوفایی شان می شود؛ در نتیجه باتوجه به قابلیت ها و مهارت های شان، حس برتری و سرامد بودن نموده و در نوجوانی اضطراب کمتری را تجربه می کنند. تمامی این مسایل سبب می شود که فرزند شما دیگر پرخاشگر نباشد.

همچنین سوالات خودتون رو میتونید در قسمت نظرات این صفحه برامون بفرستید.

نظرات
  • سیدامیرحسین دی ۱۳, ۱۳۹۹ ۶:۰۲ ب٫ظ

    سلام خسته نباشید
    ی سوال دارم کی بانک تست و پیش آزمون های رایگان داخل سایت میزارید
    بابا ترو خدا برای دهمی هاهم بزارید دیگه
    از دهم هم تست بزارید
    ممنون

    پاسخ
ارسال یک نظر

تخفیف های پاییزه ویژه لیموترشفرصت باقی مانده: 20 روز
+ +