برطرف کردن حواس پرتی در حین درس خواندن کنکور

  27 بهمن 1395    موضوعات: مشاوره کنکور سراسری 

برطرف کردن حواس پرتی در حین درس خواندن : یکی از مواردی که باعث می شود کاربران نتوانند به خوبی درس را مطالعه کنند وجود حواس پرتی است. در گذشته مقالات مختلفی در این مورد بیان کردیم اما با توجه به اهمیت این موضوع بر آن شدیم مقاله ای به روز تر را بیان کنیم تا در ۴ ماه اخر شما با مشکل حواس پرتی دست و پنجه نرم نکنید. با گروه آموزشی لیموترش همراه باشید.

همانطور که می دانید در حین درس خواندن شما به صورت عمیق وارد درس می شوید و حواس شما به صورت کامل با درس عجین می شود، اما ممکن است در این بین حواس پرتی هایی ذهن شما را از درس و تفکر عمیق در درس دور کند. این موراد از مواردی است که در این درس به بحث پیرامون آن می پردازیم.

حواس پرتی ۱ – از کجا شروع کنم؟

یکی از مشکلاتی که کنکوری ها با آن رو به رو هستند، مشکل سردرگمی در شروع است. به این معنی که کنکوری نمی داند در حال حاضر می خواهد از کجا شروع کند و این باعث می شود که وقت زیادی از دانش آموز گرفته شود و بازدهی کاهش یابد. به همین دلیل باید بدانید از کجا شروع کنید و راه حل این موضوع از طریق برنامه ریزی هفتگی انجام می شود. این برنامه ریزی می تواند توسط مشاوره انجام گیرد و یا اینکه خودتان انجام دهید اما باید برنامه ریزی داشته باشید تا وقت زیادی از خود را در سردرگمی سپری نکنید.

شاید شما نیز دوست داشته باشید:

مشاوره ی ۴ ماه اخر کنکور

حواس پرتی ۲ – موبایل، تلوزیون و …

یکی از مهمترین حواس پرتی های حال حاضر و به روز دنیای فناوری، موبایل و تلوزیون و … است. این موارد باعث می شود که شما نتوانید به خوبی تمرکز خود را حفظ کنید. برای مثال یک کنکوری را در نظر بگیرید که موبایل در کنارش است. با امدن یک پیام در عمق درس یه دفه وارد پیام می شود و این باعث می شود که مفهوم درس را به خوبی ای که باید نفهمد. برای همین موضوع ما تاکید داریم که در حین مطالعه به کل موبایل و … در کنار شما نباشید. همچنین یک موضوع دیگر که بر آن تاکید داریم این است که شما باید یک زمان مشخص برای استفاده از آن ها در نظر بگیرید که ذهن شما در گیر نباشید. برای مثال شما می توانید از ساعت ۲۳ تا ۲۳:۱۵ به موبایل اختصاص دهید و خود را ملزم کنید که فقط در این زمان از موبایل استفاده کنید.

 

حواس پرتی ۳ – تغییر مداوم مکان درس خواندن

یکی از حواس پرتی هایی که برای کنکور های وجود دارد، حواس پرتی تغییر مکان است. در این حالت دانش آموز برای این که احساس بهتری کند و این که بازدهی خود را افزایش دهد، مکان خود را تغییر می دهد. برای این که با این مشکل نیز رو به رو نشوید توصیه می شود که میز درس خواندن شما یک جای ثابت باشد. بر روی میز هیچ گاه کار های جانبی انجام ندهید. برای مثال هیچ گاه غذا نخورید و یا با موبایل کار نکنید. بدانید که داشتن یک میز مخصوص درس به تمرکز شما کمک می کند.

 

حواس پرتی ۴ – نگرانی ها در حین مطالعه

یکی دیگر از حواس پرتی ها که ممکن است در حین درس خواند به سراغ شما بیاید، نگرانی تکالیف و یا کار های دیگر روزمره شماست مثلا این کار را نکردید و… برای این که این حواس پرتی از شما دور شود بهتر است یک کاغذ  در کنار خود داشته باشید و به محض این که این تفکرات به ذهن شما خطور کرد سریع بر روی کاغذ بنویسید. این باعث می شود که از انجام ان کار اطمینان حاصل نمایید و دیگر در مورد آن فکر نکنید. پس فراموش نکنید تفکرات روزانه را بر روی کاغذ بنویسید.

حواس پرتی ۵ – کاهش تمرکز در وسط درس خواندن

این نوع حواس پرتی بیشتر بریا خستگی به سراغ دانش آموزان می آید. در این نوع حواس پرتی در ابتدای شروع درس همه چیز خوب است اما در وسط درس خواندن به یک باره تمرکز شما کاهش می یابد. برای این موضوع یک راهکار مفید وجود دارد. برای اینکه بتوانید تمرکز خود را بالا ببرید به خود بگویید که ۱۰ دقیقه دیگر درس تمام می شود و استراحت می کنم. به همین ترتیب وقتی ۱۰ دقیقه تمام شد بگویید فقط ۱۰ دقیقه دیگر برای اینکه درس تمام شود و درس بیشتری بخوانم. به همین ترتیب حتی تا ۱ ساعت نیز می توانید با تمرکز عالی درس خود را مطالعه کنید.

 

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد. منتظر نظرات شما هستیم.

 

 راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون های لیموترش

گروه آموشی لیموترش، بهترین برگزارکننده آزمون آنلاین زیست در کشور

cta

ctat

ctam


ارسال یک نظر

4 + سه =