موضوعی خواندن چیست؟

  03 آذر 1395    موضوعات: مشاوره کنکور سراسری 

در مقالات گذشته در لیموترش کلماتی و اصطلاحاتی مانند موضوعی خواندن مطالب در کنکور را شنیده اید. همچنین شاید این اطلاح را از دیگر دانش آموزان شنیده باشید اما در این مقاله قصد داریم که این موضوع را برای شما روشن کنیم.

چگونه زیست، زبان انگلیسی ، عربی و ادبیات را موضوعی بخوانیم

در حالت کلی موضوعی خواندن بعضی درس ها باعث می شود که تسلط شما بر روی درس بیشتر شود دلیل هم بسیار مشخص است با موضوعی خواندن مطالب به صورت یکجا در ذهن ما جا می گیرد و طبقه بندی بسیار مناسبی خواهد داشت. با ما همراه باشید تا در این مقاله تمام موارد مرتبط با موضوعی خواندن را با شما در میان بگذاریم. با بخش مشاوره ی لیموترش همراه باشید.

موضوعی خواندن و تعریف آن

موضوعی خواندن به این معنی است که شما همه ی مباحث مرتبط با هم را از کتاب های مختلف را با هم بخوانید و به ترتیب کتاب مطالعه نکنید.

موضوعی خواندن چه درس هایی مفید است؟

در همه ی درس ها نمی توان موضوعی خواندن را به کار برد و بیشتر موضوعی خواندن برای درس های زیر مناسب است:

 

چگونه ادبیات را موضوعی بخوانیم؟

خب در این بخش به بررسی روش مطالعه برای هر درس می پردازیم. اولین درس ادبیات است. موضوعی خواندن در ادبیات به این معنی است که بخش های مختلف آن را جداگانه مطالعه کنید. این بخش های اصلی به صورت زیر می باشند:

  1. لغت
  2. تاریخ ادبیات
  3. املا
  4. آرایه ادبی
  5. زبان فارسی

شما برای درس ادبیات، هر کدام از ایم بخش ها را باید به صورت جداگانه مطالعه کنید. برای مثال در یک ساعت که مطالعه خود را شروع می کنید مشخص کنید که لغت را خواهید خواند و تمام تلاش خود را بکنید که در این بخش مسلط شود و به همین صورت در قسمت های دیگر نیز کار خود را ادامه دهید.

چگونه عربی را موضوعی بخوانیم؟ra4-1961

 

خب درس بعدی ک  درس مهم و همچنین درسی است که بسیاری در آن مشکل اساسی دارند، عربی است. این درس به دلیل های مختلف مورد بی توجهی قرار گرفته است در صورتی که با مطالعه ی درست این درس به راحتی می توان به تست ها آن به سرعت پاسخ داد. در حال حاضر روش مطالعه ی موضوعی درس عربی را به شما خواهیم گفت.

بخش های مختلف عربی که می توان به صورت موضوعی مطالعه کرد و تسلط خود را افزایش داد از قرار زیر می باشند:

  1. ترجمه
  2. قواعد
  3. درک مطلب

شما برای مطالعه ی درس عربی اگه از روش موضوعی استفاده نکنید، اشتباه بزرگی خواهید کرد. دلیل هم مشخص است. با یک مثال بیان می کنیم. شما اگر موضوعی مطالعه نکنید به صورت درس به درس مطالعه خواهید کرد. یک درس را خواهید خواند، ترجمه و قواعد را می آموزید و همینگونه ادامه می دهید. حالا در صورتی که بخواهید همه ی قواعد را با هم امتحان دهید و سوالات آن ها را حل کنید تسلط کافی را نخواهید داشت تا پاسخ دهید. این موضوع زمانی مشخص می شود که یک سوال از چند بخش مطرح شود.

 

چگونه زیست را موضوعی بخوانیم؟

 

یکی دیگر از درس هایی که قطعا خود شما هم در صورتی که این مقاله نخوانده بوده اید روش موضوعی خواندن را انتخاب کرده اید، زیست است. در زیست سوالات متفاوتی از فصل های مختلف و سال های مختلف در یک سوال بیان می شود در صورتی که شما به صورت موضوعی مطالب را نخوانید تسلط کافی برای پاسخ دادن به سوالات را نخواهید داشت. پیشنهاد ما به شما این است که فصل هایی که مباحث یکسانی دارند را همراه هم بخوانید تا تسلط خود را چند برابر کنید.

بخش های مختلف زیست به صورت زیر می باشد که میزان تست آن در کنکور نیز بیان شده است:

  1. گیاهی: بخشی از فصول ۳،۶ و ۸ سال دوم و فصل ها ی ۹ و ۱۰ سال سوم و نیمی از فصل ۸ پیش دانشگاهی —> 10 تا ۱۲ تست
  2. بدن انسان: بخشی از فصول ۴ تا ۸ سال دوم و فصول ۱ تا ۴ و ۱۱ سال سوم  —> ۱۳ تا ۱۶ تست
  3. سلولی-مولکولی: فصل های ۱ تا ۳ سال دوم و ۱ و ۲ پیش و نیمی از فصل ۸ زیست پیش دانشگاهی —> 5 تا ۷ تست
  4. ویروس،باکتری،آغازیان و قارچها:فصل ها ی ۹ تا ۱۱ پیش دانشگاهی —->10 تا ۱۳ تست
  5. ژنتیک:فصل ها ی۵تا ۸ سال سوم و فصل ۵ پیش دانشگاهی ——-> 7 تا ۹ تست
  6. حیات و تکامل جمعیت های جانوری: فصل های ۳ و ۴ و ۶ و ۷ پیش دانشگاهی——> 2 تا ۴ سوال تست

 شما می توانید مشکلات برنامه مطالعاتی را در اینجا مطالعه کنید.

چگونه زبان را موضوعی بخوانیم؟

زبان هم مانند درس های ادبیات و عربی دارای بخش ها مختلفی است. سه بخش اصلی درس زبان انگلیسی به صورت زیر می باشد:

  1. گرامر
  2. لغت
  3. درک مطلب

در مطالعه ی نیز بهتر است موضوعات را جدا کنید. گرامر ها را با هم بخوانید، لغات را با هم و درک مطلب را نیز در پارتی جداگانه مطالعه کنید. این پارت جداگانه باعث می شود که شما بر هر کدام از این بخش ها مسلط شوید.

برای استفاده از مشاوره گروه لیموترش می توانید به این مطلب مراجعه کنید و همچنین برای مطالب مشاوره ای بیشتر به این بخش مراجعه کنید.

 راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون های لیموترش

گروه آموشی لیموترش، بهترین برگزارکننده آزمون آنلاین زیست در کشور

cta

ctat

ctam


ارسال یک نظر

نه + 14 =