چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم ؟

  28 آذر 1395    موضوعات: مشاوره کنکور سراسری 

خلاصه نویسی برای کنکور : کنکور دارای پروسه طولانی است. همانطور که خود شما هم درک کرده اید، خلاصه نویسی یکی از موارد مهم برای کنکور خواهد بود. اما این که چگونه و چطور خلاصه نویسی را انجام دهید یکی از موارد بسیار مهم است. ما در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. با گروه آموزشی لیموترش همراه باشید.

هدف از خلاصه نویسی چیست؟

یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد هدف خلاصه نویسی است. برای این که بتوانید خلاصه نویسی خوبی داشته باشید باید بدانید که برای چه خلاصه را می خواهید. مهمترین هدف یادآوری مطالب خوانده شده در کمترین زمان است. با توجه به این هدف روند کاری برنامه ریزی می شود که در ادامه مورد بحث قرار می گیرد.

 

انواع روش خلاصه نویسی

خلاصه نویسی روش های مختلفی دارد که ما دو روش آن را بیان می کنیم:

دو روش بالا از متداول ترین روش های خلاصه نویسی هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

مراحل خلاصه نویسی

برای خلاصه نویسی باید مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا باید نوشته را به خوبی مطالعه کرده و مفهوم اصلی و مفاهیمی که نوشته به آن ها اشاره دارد را بفهمید.

پس از این که متن را مطالعه کرده و بر مفهوم به خوبی تسلط داشتیم، می توانیم مطلب را خلاصه نوسیی کنیم. برای این کار ابتدا خط های اصلی که مفهوم را می رسانند را مشخص می کنیم. سپس این خطوط را در خلاصه به صورت مناسب در کنار هم می آوریم.

توجه داشته باشید که برای خلاصه نویسی بهتر است حداقل یک هفته از تسلط بگذرد و خلاصه نویسی فوری باعث می شود که همه ی موارد یک مطلب را بنویسید اما با گذشت زمان مطالب اصلی برای شما پر رنگ شده و در خلاصه نویسی کار آسان تر و بهتری انجام خواهید دارد.

چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم ؟توجه داشته باشید که بعد از خلاصه نویسی ممکن است در بازخوانی خلاصه بعضی از بخش ها را اضافه ببنید. این یک امر عادی است که بسیاری با آن مواجه می شوند. می توانید به راحتی آن ها را خط زده و خلاصه ی غنی تری برای خود ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که خلاصه یعنی مختصر کردن! بعضی از افراد همه ی مطالب را به صورت خلاصه می نویسند که اصل مطلب یعنی خلاصه نویسی را زیر سوال می برد.

توجه داشته باشید که خلاصه نویسی دلیل بر نخواندن کتاب اصلی در آینده نخواهد بود. بلکه بیشتر کمک کننده ی آن است .

شاید این مطلب مناسب شما باشد: چگونه شیمی را ۱۰۰ بزنیم؟

قواعد نوشتن متن خلاصه

برای نوشتن متن خلاقه شده باید قوانینی را در نظر گرفت. برای این کار شما می توانید از این قوانین بهره ببرید:

مشکل اصلی خلاصه نویسی افراد : تخلیص یک تلخیص نیست!

یکی از مشکلاتی که در بالا نیز بیان شد زیاد نویسی در خلاصه است. این مشکل همانطور که گفته شد برایب بسیاری از افراد پیش می آید. بنابراین باید روش برای حل این مشکل ارائه شود. برای نوشتن خلاصه ها اگر از سبک زیر استفاده کنید کمتر با این مشکل مواجه خواهید شد.

 

 

منظور از میزان تلخیص چیست؟

همانطور که گفته شد باید بدانید در چه میزان می خواهید خلاصه داشته باشید. برای یک کتاب ۵۰۰ صفحه ای شما می توانید خلاصه ی یک صفحه ای ۲۰ صفحه ای، ۱۰۰ صفحه ای نیز بنویسید. این دیگر به شما بستگی دارد که در چه حد بخواهید خلاصه نویسی کنید.

شاید این مطلب مناسب شما باشد: چگونه ریاضی را ۱۰۰ بزنیم؟

 

چگونه برای کنکور خلاصه نویسی کنیم ؟

نکات مهم در اخر مطلب:

خلاصه باید شامل کلمات و نکات اصلی باشد. همانطور که در ابتدا هدف را بیان کردیم، خلاصه باید به گونه ای باشد که به شما کمک کند مطلب را به سرعت به یاد آورید. دلیلی ندارد خلاصه شامل تمامی موارد و جزئیات باشد.

شما کتاب را چندی بار دیگر خواهید خواند پس این که نکات ممکن است یادتان برود نداشته باشید و با این تفسیر یک خلاصه ی بسیار خوب بنویسید که به شما برای موفقیت در کنکور کمک کند.

 

 

 راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون های لیموترش

گروه آموشی لیموترش، بهترین برگزارکننده آزمون آنلاین زیست در کشور

cta

ctat

ctam


ارسال یک نظر

2 × 2 =